بستن

واقعیت افزوده در صنعت AEC ـ 5 ویژگی مهم

1. واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده در صنعت AEC، بگذارید ابتدا تفاوت بین چندین نوع واقعیت تولید شده توسط رایانه را توضیح دهم. همه انواع واقعیت فوق در یک اصطلاح کلی به نام “واقعیت گسترده” (XR) گنجانده شده است.

XR اصطلاحی کاملاً جدید است و به تمام محیط های واقعی و مجازی و تعاملات انسان و ماشین ایجاد شده توسط فناوری رایانه و دستگاه های مختلف تلفن همراه اشاره دارد. اصطلاح واقعیت گسترده شامل موارد زیر است:

  • AR – واقعیت افزوده
  • واقعیت مجازی – واقعیت مجازی
  • MR – واقعیت ترکیبی

 

2. AR – واقعیت افزوده

واقعیت افزوده اجازه می دهد تا یک تصویر دیجیتال را با رایانه لوحی یا تلفن هوشمند در دنیای واقعی قرار دهید. به عبارت دیگر ، AR با تجسم های اضافی محیط را غنی می کند. AR به طور گسترده ای در بخش تجاری برای افزودن اطلاعات مجازی به واقعیت مورد استفاده قرار می گیرد. چنین اطلاعاتی با یک نقطه خاص ، به اصطلاح “نشانگر” همراه است. چنین مارکرهایی به دستگاه ها اطلاع می دهند که یک مورد مجازی به مکان خاصی تعلق دارد. شی virtual مجازی همیشه در بالای نشانگر نمایش داده می شود. در نتیجه می توانید به اطراف راه بروید و از زوایای مختلف آن را مشاهده کنید. روش فوق اغلب مدلهای سه بعدی را در دنیای واقعی جای می دهد. شی object واقعیت را می توان به عنوان یک مدل سه بعدی مقیاس کوچکتر یا در اندازه واقعی نشان داد.

ما دنیای واقعی را از طریق صفحه نمایش یک تلفن هوشمند یا رایانه لوحی گسترش می دهیم. از دوربین آن برای ضبط و نمایش پیش نمایش واقعی واقعیت با اشیای مجازی اضافه شده استفاده خواهد شد. AR همیشه به اطلاعاتی از جهان واقعی با اطلاعات اضافه شده اشاره می کند ، اما این دو جهان از لحاظ معنایی به یکدیگر متصل نیستند – دستگاه شما “درک” محیط نمی کند.

ما در مقاله های آینده درباره واقعیت مجازی و مختلط بحث خواهیم کرد.

3. واقعیت افزوده در ساخت و سازواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AEC

بنابراین ، کاربردهای AR در صنعت ساختمان چیست؟

ساخت و ساز به تدریج آنچه را که فن آوری مدرن ارائه می دهد ، در اختیار می گیرد. خواه نوآوری های کوچک (مانند ابزارهای مدیریت پروژه که به مدیران بسیار کمک کرده اند) و یا دستگاه های بزرگتر (مانند ربات ها و وسایل نقلیه خودکار که بهره وری آنها افزایش یافته است). فناوری امروز صنعت را به سمت بهتر تغییر داده است. حتی اگر واقعیت افزوده هنوز در مراحل اولیه خود باشد ، ثابت شده است که یک ابزار ساختمانی بسیار سودمند است. در زیر نمونه هایی از کاربردهای آن را ارائه می دهم.

برنامه ریزی پروژهواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AECواقعیت افزوده در صنعت AEC

فناوری AR ، مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و نرم افزار پیشرفته مدل سازی 3D ، نوآوری های زیادی را در فرآیند طراحی و برنامه ریزی ایجاد کرده است.

به عنوان مثال ، کاربر می تواند ساختمان را در محیط واقعی خود ، در مقیاس واقعی ، قبل از ساخته شدن ببیند. به کاربران این امکان را می دهد تا در اطراف ساختمانهایی که هنوز در دست ساخت هستند پیاده روی مجازی کنند و ببینند که درگیری وجود دارد یا بدون ایجاد مشکل و تأخیر ، تغییراتی ایجاد می کنند.

این نوع فناوری به مدیران ، پیمانکاران و مهندسان این توانایی را می دهد که تأثیرات هرگونه تغییر در زمان واقعی را تجسم کنند. به نوبه خود ، به شناسایی خطاها و پاسخ سریع به آنها کمک می کند ، و خطر پروژه را کاهش می دهد.

 

آموزشها

عملکرد بسیاری از ماشین آلات سنگین و ابزار پیچیده ممکن است پیچیده باشد ، اما اشتباهات می توانند کشنده باشند. ارائه آموزش برای آموزش کارکنان در استفاده از هر قطعه ضروری است. با این حال ، معمولاً ساعتها طول می کشد.

AR می تواند دستورالعمل های مستقیم نمایش داده شده در صفحه رایانه لوحی یا تلفن هوشمند را ارائه دهد. در نتیجه ، زمان خرابی کاهش می یابد ، دستورالعمل ها بصری تر و هزینه های آموزش کمتر است. همچنین ، کارمندان در یک محیط امن آموزش می بینند که آموزش عملیات ماشین آلات سنگین را بدون خطر آسیب دیدگی امکان پذیر می کند.

AR, Augmented Reality , Extended Reality

 

بازرسی

روند بازرسی در محل ساخت و ساز به چندین نفر نیاز داشت ، به صورت دستی روی نقشه های چاپ شده انجام شد و حاشیه خطایی زیادی داشت. غالباً باید این کار تکرار می شد و این کار وقت گیر بود. اما با استفاده از AR ، بازرسان می توانند مدل BIM را با ساختار واقعی مقایسه کنند. AR به بازرسان اجازه می دهد تا عکس بگیرند ، در مورد مشکلات احتمالی یادداشت برداری کنند و سپس آنها را در مدل ادغام کنند ،

این کمک می کند مشکلات ، درگیری ها و ناسازگاری ها را با اسناد پیدا کنید.

اطلاعات پیشرفت پروژه در زمان واقعی

AR ما را قادر می سازد اطلاعات پروژه را به دنیای فیزیکی ارائه دهیم. به عنوان مثال ، می توان به طور مستقیم در محل ساخت و ساز به محل لوله ها ، خروجی ها ، کلیدها و غیره دسترسی پیدا کرد. روش بازیابی اطلاعات به نظارت و مقایسه پروژه با ساخت واقعی کمک می کند. AR همچنین بازخورد تصویری در مورد پیشرفت ساخت و ساز در مقایسه با برنامه ارائه می دهد. بنابراین ، بررسی تأخیرهای احتمالی در برنامه و انجام اصلاحات لازم در محل امکان پذیر است

روی تاسیسات زیرزمینی کار کنید

در هنگام کار گذاشتن کابل ها یا لوله ها در زیر زمین و یا حتی باعث انفجار با آسیب رساندن به خطوط بنزین در حین کار ساخت و ساز در زیر زمین ، می توان به تاسیسات موجود آسیب رساند. AR با ارائه کلیه اطلاعات مربوطه قبل از شروع کار ، آشکار کردن مسیر و عمق تاسیسات قبل از شروع ساخت و جلوگیری از خطرات مرتبط با خسارت به تاسیسات موجود ، خطر را کاهش می دهد.

AR, Augmented Reality , Extended Reality

کار با آرماتور در یک سایت ساختمانی

برای تجسم تقویت در سایت استفاده کنید. فناوری AR این امکان را فراهم می کند تا مراحل نصب آرماتور را مستقیماً در محل ساخت و بدون نیاز به استفاده از نقشه ها تجسم کنید. خطاهای ناشی از سو mis تعبیر نقشه ها را به حداقل می رساند. همچنین امکان ارزیابی دقیق ساختار در زمان واقعی و مقایسه آن با مدل دیجیتالی را فراهم می کند

4. مزایای AR در ساخت و ساز

کاهش زمان پردازش و افزایش بهره وری

در مرحله ساخت و ساز ، AR از کارگران در محل پشتیبانی می کند تا سریعاً هرگونه درگیری را شناسایی کرده و از کار دوباره جلوگیری کنند. بنابراین ، بهره وری ساخت و ساز افزایش می یابد.

مدیریت بهتر پروژه

این واقعیت که برخوردها را می توان بلافاصله تشخیص داد و هرگونه یادداشت یا نظر در مدل ادغام می شود ، به این معنی است که می توان تاخیرهای ارتباطی را به حداقل رساند و فرایندهای مدیریت پروژه را بهبود بخشید.

پیشرفت های ایمنی

5. معایب AR در ساخت و ساز

ایمنی

در حالی که ایمنی دارایی بهبود یافته توسط AR است ، اما معایبی نیز دارد. کارگرانی که از فناوری AR استفاده می کنند ممکن است خیلی خیره شده و به صفحه تبلت یا گوشی هوشمند خیره شوند تا متوجه شوند که در چه مکانی قرار دارند. به عنوان مثال ، ممکن است سوراخی در کف نبینند و یا قلاب جرثقیل را در مقابل خود مشاهده نکنند.

اثرات اتصال ناپایدار اینترنت

برای بهره مندی کامل از AR ، داشتن یک اتصال اینترنتی پایدار ضروری است. یک مکان از راه دور معمولاً اتصال اینترنتی مناسبی ندارد. اگرچه ، برنامه های خاص AR هنوز هم می توانند به صورت آفلاین کار کنند. با این وجود همکاری در زمان واقعی برای استفاده کامل از فناوری فوق الزامی است.

خلاصه

در گذشته ، نقشه های کاغذ اساس پروژه های ساختمانی بودند و در هر دو مرحله برنامه ریزی و طراحی بسیار مهم بودند. فناوری مدرن روشهایی را ایجاد کرده است که از طریق آن ساخت و ساز به نسل جدیدی وارد می شود.

طراحان و معماران از مدلهای سه بعدی با جزئیات بالا استفاده می کنند که به لطف آنها امکان همکاری موثر بین صنایع وجود دارد. استفاده از واقعیت افزوده ، مجازی و مخلوط گام بعدی انقلاب دیجیتال در ساخت و ساز است.

از کاغذ به صفحه نمایشگر ، از نقاشی های مسطح گرفته تا مدل های سه بعدی ، از مدل های سه بعدی روی صفحه نمایشگر تا مدل های قابل مشاهده در دنیای واقعی اطراف ما.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: تمامی حقوق مادی و معنوی این محتوا متعلق به مجموعه آرک و مرکز آموزش رویای آکادمی مهرازی می باشد. در صورت تمایل به اشتراک گذاشتن این محتوا لطفا فقط لینک صفحه را به اشتراک بگذارید.