بستن

22 اصطلاح در BIM كه باید بدانید!

اصطلاحات در BIM

فناوری BIM به معنای فرایندها ، نرم افزارها و اطلاعاتی است که نتایج زیادی ایجاد می کند. اگر استاندارد سازی این فرایندها نبود ، BIM چندان کارآمد نبود. از این رو ، استاندارد سازی با اصطلاحات استاندارد همراه است.

1: 2D (CAD)

نحوه طراحی و مستند سازی به صورت دو بعدی انجام و تحویل داده می شود. هرگونه هماهنگی براساس نقشه های منفرد انجام می شود. مشخصه سطح BIM 0.

2: 3D (BIM)

مدل سازی اشیا 3D سه بعدی به گونه ای که حاوی اطلاعاتی در پروژه باشند. به عبارت دیگر ، این مدل نه تنها نمایشی سه بعدی از اشیا است ، بلکه کلیه اطلاعات لازم برای تهیه مستندات پروژه را نیز فراهم می کند.

بنابراین مدل منبعی از اطلاعات برای تولید اسناد رسم و همچنین گزارش ها و ترکیب مواد و غیره است. اشیا مدل شده پارامتری هستند و هرگونه تغییر در مدل بر نقاشی ها یا گزارش های تولید شده تأثیر می گذارد.

3: 4D (BIM)

مدل سه بعدی با اطلاعات مربوط به زمان و ترتیب نصب عناصر خاص شی. زمان ساخت ، زمان ساخت ، زمان مونتاژ ، زمان تحویل برای ساخت و غیره نیز می تواند مشخص شود. به لطف مدل با اطلاعات زمان ، می توان شبیه سازی از ساختار جسم ایجاد کرد.

4: 5D (BIM)

مدل 3D BIM با اطلاعاتی در مورد زمان نصب عناصر خاص و هزینه آنها. بر اساس این اطلاعات ، تجزیه و تحلیل هزینه های ساخت شی انجام می شود.

5: 6D (BIM)

مدل سه بعدی به همراه اطلاعاتی که تجزیه و تحلیل تأثیر ساخت و ساز بر محیط و مردم را امکان پذیر می کند. از این داده ها می توان برای تجزیه و تحلیل انرژی تأسیسات و تعیین اثر کربن استفاده کرد.

6: 7D (BIM)

مدل سه بعدی با اطلاعات لازم برای مدیریت و بهره برداری از ساخت و ساز گسترش یافته است. این مدل اغلب به عنوان پایه ای برای سیستم عامل های متخصص FM (مدیریت تسهیلات) استفاده می شود.

7: IFC – کلاس بنیاد صنعت

قالب ضبط داده های باز که توسط buildingSMART برای انتقال اطلاعات و هماهنگی بین شرکت کنندگان در فرآیند مختلف ایجاد شده است. مزیت اصلی چنین قالبی گشودگی آن است. بنابراین ، استفاده از آن از طریق نرم افزارهای سازندگان مختلف (قابلیت همکاری) امکان پذیر است.
پرونده های IFC شامل کلیه داده های مربوط به شی object مانند هندسه ، مکان در فضا ، داده های عناصر جداگانه ، ویژگی های عناصر است. تعداد فزاینده ای از پروژه ها در نروژ شامل پروژه های بدون نقشه است که IFC حامل اطلاعات اصلی در آنها است.

8: قالب همکاری BCF – BIM

فرمت فایلی که توسط Tekla و Solibri برای تبادل اطلاعات و نظرات در یک مدل بین نرم افزارهای مختلف ساخته شده است. بعداً توسط buildingSMART به عنوان استاندارد پذیرفته شد. قالب به صورت قالب فایل XML (bcfXML) و سرویس شبکه RESTful API (bcfAPI) پیاده سازی شده است.

این در درجه اول برای تعریف نماهای مدل و اطلاعات مربوط به برخورد و خطاهای مرتبط با اشیا specific خاص در نما طراحی شده است. این امکان را برای شما فراهم می کند تا نظرات خود را رد و بدل کنید ، مکان اعمال نظر ، نویسنده آن و زمان ارسال نظر را نشان دهید. BCF از طریق شناسه های جهانی بی نظیر (GUID) با اجزای خاص مدل مرتبط است.

 

 

9: MVD – تعریف نمای مدل

زیر مجموعه ای از طرح کلی IFC برای نشان دادن داده های انتخاب شده در یک مدل است که مطابق با معیارهای خاص یا جریان داده خاص است. بنابراین استخراج از داده های IFC در مراحل خاص فرآیند آسان است.

برای پشتیبانی از قابلیت همکاری BIM در صدها برنامه ، حوزه صنعت و مناطق مختلف در سراسر جهان ، طرح IFC برای پوشش دادن پیکربندی ها و سطوح جزئیات مختلف طراحی شده است. MVD در نظر گرفته شده است تا میزان اطلاعات استخراج شده از یک پرونده IFC را با توجه به نیازهای گیرنده و گردش کار خاص محدود کند.

10: CDE – محیط رایج داده ها

آیا مخزن اطلاعات مرکزی برای انجام عملکرد اشتراک اطلاعات BIM سطح 2 مورد نیاز است. CDE اسناد مربوط به پروژه معتبر مربوطه را برای تیم های چند رشته ای در سطح دسترسی مشخص جمع آوری ، مدیریت و توزیع می کند.

بستر CDE به طور کلی در یک سرور خارجی میزبانی می شود که برای همه طرف های درگیر پروژه با مجوزهای مناسب قابل دسترسی است. سیستم عامل های CDE دارای جریان اطلاعات خودکار هستند. علاوه بر این ، آنها از روشهای از پیش تعریف شده برای به اشتراک گذاری ، پذیرش و اظهارنظر در مورد اسناد استفاده می کنند

11: EIR – الزامات اطلاعاتی کارفرما

سندی که شرایط کارفرما هنگام سفارش خدمات را توضیح می دهد. این الزامات ممکن است شامل مواردی از جزئیات مدل سازی ، الزامات مربوط به آموزش و شایستگی ، سیستم های مدیریتی ، قالب های تبادل داده و غیره باشد.

12: برنامه اجرای BEP – BIM

این یک سند سرمایه گذاری اساسی است که برای تأمین نیازهای EIR (به طور معمول قبل از امضای قرارداد به عنوان BE-قبل از قرارداد) تهیه شده است.

این شامل نقش ها و مسئولیت ها ، حقوق ، استانداردها ، روش ها ، رویه ها ، نقاط عطف ، برنامه ، استراتژی های جریان اطلاعات ، قراردادها برای نامگذاری نقشه ها ، اجزا ، مدل ها ، ویژگی ها و همچنین راه حل های IT و طرح جامع برای ارائه اطلاعات پروژه متناسب با برنامه سرمایه گذاری خاص

13: پروتکل BIM

بر اساس یک قرارداد مستقیم بین طرف سفارش دهنده و تامین کننده است. پروتکل BIM تعهدات و حقوق اضافی را به کارفرما و پیمانکار تحمیل می کند.

این تعاریف ، نقش های شرکت کنندگان در فرآیند ، سطوح جزئیات ، اولویت های مورد نیاز و الزامات مربوط به احزاب فرآیند را مشخص می کند.

14: IDM – کتابچه راهنمای تحویل اطلاعات

آیا سندی با هدف ارجاع یکپارچه به فرایندها و داده های مورد نیاز در پروژه و تعریف قوانین تبادل اطلاعات در این پروژه است. در این سند به وضوح مشخص شده است که کدام اطلاعات باید در مراحل خاص فرآیند ارائه شود.

هدف از IDM ارائه اطلاعات لازم برای اطمینان از صحت فرایند و در عین حال کاهش مقدار اطلاعات برای جلوگیری از عملیات غیرضروری است. IDM شامل یک نقشه فرایند است ، که توصیف می کند چه کسی در پروژه درگیر است و چگونه فعالیت ها بین شرکت کنندگان تقسیم می شود.

این سند همچنین سطح توصیه شده / مورد انتظار از جزئیات (LOD / LOI) پروژه مورد استفاده در هر مرحله را مشخص می کند. این فقط در BIM سطح 2 استفاده می شود.

15: نقشه فرآیند

این جز component کتابچه راهنمای تحویل اطلاعات است. این توضیح می دهد که چگونه فعالیت ها بین شرکت کنندگان در فرآیند ، یعنی چه کسی در پروژه شرکت می کند ، تقسیم می شود. نقشه پردازش همچنین عناصری مانند سطح جزئیات LOD / LOI پروژه را در مراحل خاص تعریف می کند.

16: LOD – LOD 100 ، LOD 200 ، LOD 300 ، LOD 400 ، LOD 500 – سطح توسعه

تهیه شده توسط طبقه بندی جزئیات مدل توسط موسسه معماران آمریکا (AIA). سطح جزئیات با تعداد آن افزایش می یابد. LOD برای تعیین سطح مورد نیاز از جزئیات در هر مرحله از پروژه استفاده می شود.

17: LOD – LOD1 ، LOD2 ، LOD3 ، LOD4 ، LOD5 ، LOD6 ، LOD7 – سطح جزئیات

اعمال شده در بریتانیا ، به دو نوع جزئی تقسیم می شود:

Level Of Detail – LOD – به محتوای گرافیکی مدل اشاره دارد. این دقیقاً همان چیزی است که می بینید ، اشکالی است که مدل بصری را ایجاد می کند. سطح جزئیات (LOD) برای تعریف محتوای گرافیکی مورد نیاز مدل در مرحله خاصی از پروژه استفاده می شود. با پیشرفت پروژه ، اجزای موجود در مدل با جزئیات بیشتری ارائه می شوند. به عنوان مثال ، در مورد درب های داخلی ، مدل ممکن است با یک درب شروع شود که توسط یک مکعب ساده نشان داده می شود ، و سپس با پیشرفت پروژه جزئیات اضافی اضافه می شود.

سطح اطلاعات – LOI – سطح اطلاعات محتوای غیر گرافیکی مدل را در مراحل خاص پروژه تعیین می کند. با پیشرفت پروژه ، جزئیات غیر گرافیکی افزایش می یابد. برای درها در ابتدای پروژه ، مکعب نمایانگر درب شامل داده های غیر جغرافیایی محدودی مانند طبقه بندی درب خواهد بود. با توسعه پروژه ، داده های عملکردی مانند مقاومت در برابر آتش ، و متعاقباً داده های سازنده ، صفحه داده و غیره ارائه می شود.

در واقع ، هر دو ارتباط تنگاتنگی دارند ، زیرا طبیعی است که محتوای گرافیکی و غیر گرافیکی در کنار یکدیگر ایجاد شود. سطح جزئیات مدل و اطلاعات مدل به طور کلی برای مراحل اصلی پروژه که “کاهش داده ها” اتفاق می افتد (تبادل اطلاعات) تعریف می شوند ، این کارفرما را قادر می سازد بررسی کند که اطلاعات مربوط به پروژه مطابق با الزامات آنها است و آنها را قادر به تصمیم گیری می کند. آیا برای رفتن به مرحله بعدی مشابه گزارش مرحله ای یک پروژه معمولی است.

ترکیبی از LOD و LOI به عنوان LOMD – سطح تعریف مدل – شناخته می شود که به معنای تعریف جزئیات مورد نیاز یک مدل در مراحل مختلف پروژه ، اعم از گرافیکی و غیر گرافیکی است.

18: COBie – عملیات ساختمانی تبادل اطلاعات ساختمان.

استانداردی از اسناد و مدارک حاوی داده ها برای مدیریت یک شی object به صورت صفحه گسترده. بسته به مرحله پروژه پر می شود. داده های موجود در صفحه کار شامل اطلاعات مربوط به تجهیزات تاسیسات همراه با اطلاعات مربوط به هر قطعه از تجهیزات (پارامترهای فنی و عملیاتی ، مبدا ، قیمت ، دوره ضمانت ، تاریخ نصب ، لیست قطعات یدکی ، تاریخ بازرسی و غیره)

مشخصات COBie:

  • قابلیت همکاری در سطح کاربر – داده های ثبت شده در استاندارد برای تقریباً هر تأمین کننده و سایر شرکت کنندگان در فرآیند سرمایه گذاری قابل دسترسی و درک است. داده های ثبت شده مطابق با COBie می توانند به راحتی به سیستم های کلاس FM وارد شوند.
  • قابلیت همکاری در سطح طراح – اکثر برنامه هایی که برای ایجاد مدل های سه بعدی استفاده می شوند ، گزینه تولید خودکار پرونده COBie را شامل می شوند.
    Openness – COBie با قالب IFC باز (یکی از نماهای MVC) سازگار است.
  • چند رشته ای – داده ها تمام صنایع موجود در آن را پوشش می دهند.
  • امکان استفاده از استانداردهای مختلف طبقه بندی (ممکن است Omniclass در ایالات متحده آمریکا ، Uniclass در انگلستان و به عنوان مثال در نروژ لازم باشد که سرمایه گذار انتظار دارد از استاندارد NS-3451 استفاده کند).

ورق نمونه COBie:

 

19: سطح BIM 0 اصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIM

سیستم تهیه اسناد پروژه در قالب 2D CAD. مستندات عمدتا روی کاغذ یا از طریق پست الکترونیکی توزیع می شود.

20: BIM سطح 1 اصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIM

سیستم تهیه مستندات طراحی ، که ترکیبی از عناصر سه بعدی مفهومی (عمدتا برای اهداف تجسم) و مستندات دو بعدی است. مستندات از طریق سیستم عامل CDE (اطلاعات عمومی) توزیع می شود.

21: BIM سطح 2 اصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIM

سطح بلوغ BIM ، جایی که طرفین همکاری در پروژه یک مدل را ایجاد نمی کنند ، بلکه چندین مدل صنعت را ایجاد می کنند که در بین طرفین موجود است. تبادل اطلاعات از طریق یک قالب پرونده باز مشترک (IFC ، COBie) ضروری است. از این رو این الزام وجود دارد که هر نرم افزاری که توسط طرف های درگیر در پروژه استفاده می شود باید به این پرونده ها صادر شود.
بنابراین ، مدل سه بعدی یکپارچه منبع اصلی اطلاعات ساختمان است ، زیرا شامل داده های هندسی و غیر هندسی است. سطح 2 BIM سطح جزئیات و اطلاعات مدل را برای مراحل منفرد و شرکت کنندگان در پروژه تعریف می کند. تبادل اطلاعات از طریق سیستم CDE (اطلاعات عمومی) انجام می شود.

22: BIM سطح 3 اصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIM

سطح بلوغ BIM ، که تاکنون فقط یک مفهوم است (به عنوان مثال جام مقدس BIM). این نشان دهنده همکاری کامل همه رشته های درگیر در پروژه در یک مدل مشترک ، مشترک است. همه شرکت کنندگان در پروژه به مدل و امکان اصلاح آن دسترسی دارند.

 

BIM LEVELS

 

اصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIMاصطلاحات در BIM

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: تمامی حقوق مادی و معنوی این محتوا متعلق به مجموعه آرک و مرکز آموزش رویای آکادمی مهرازی می باشد. در صورت تمایل به اشتراک گذاشتن این محتوا لطفا فقط لینک صفحه را به اشتراک بگذارید.