بستن

نحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیه در 3 صوت!

در طی این مقاله ابتدا من هم زمینه و هم قوانین را ارائه می دهم ، جایی که به این سوالات پاسخ می دهیم:

  • چه داده هایی را می توانم از پایگاه داده بازیابی کنم؟
  • چگونه می توان بین مدل و پایگاه داده ارتباط برقرار کرد؟
  • چگونه داده ها را بین پایگاه داده و مدل من تبادل کنیم؟

پس از آن ، من در عمل دو گردش کار را با استفاده از دو ابزار مختلف ارائه می دهم:پس از آن ، من در عمل دو گردش کار را با استفاده از دو ابزار مختلف ارائه می دهم:

  • نرم افزار dRofus با Revit یا ArchiCAD
  • صفحات گسترده اکسل با Dynamo و Revit

نرم افزار پایگاه داده آزاد است – راه حل های زیادی در بازار وجود دارد که هدف آنها کمک به فرآیندهای BIM است. همین مورد در مورد هر جفت مدل سازی + نرم افزار برنامه نویسی تصویری اعمال می شود. گردش کار دیگر برای کسانی امکان پذیر است که فقط به صفحه گسترده متکی هستند. آنچه معمولاً برای راه حلهای رایگان و خود ساخته نیز صادق است – تنظیمات به تلاش بیشتری نیاز دارد و اتوماسیون کامل نیست.

از چه داده هایی می توانم استفاده کنم؟ چرا؟

در این مرحله ، پروژه ساختمان مشخصات مورد نیاز و همچنین مرحله برنامه ریزی را پشت سر گذاشته است. به عنوان یک یادآوری سریع ، مالک و برنامه ریز ساختمان مشخص کرده است:

  • اهداف و نیازهایی که ساختمان باید برآورده کند ،
  • توابع و بخشها در ساختمان ،
  • برنامه اتاق با نیازهای آنها ،
  • تجهیزات مورد نیاز و مشخصات آن

این همه داده هایی است که می توانید هنگام مدل سازی پروژه خود استفاده کنید.

متأسفانه امروزه در بسیاری از دفاتر معماری معماران شروع به ترسیم دستی و بازنویسی تمام اطلاعات از Excel به مدل می کنند. چرا از آن صفحه گسترده استفاده نمی شود؟ آیا بیرون آوردن اتاقها از “استخر اتاق” آسان تر نیست؟

وقتی تغییرات ایجاد می شود ، طراحان اطلاعات را به صورت دستی تغییر می دهند. اضافه کردن ، حذف ، تغییر اندازه ، تغییر با توجه به نیازهای جدید. و بعد دوباره و دوباره. البته ، تغییرات در چنین مرحله اولیه اجتناب ناپذیر است. اگر می توانید با یک کلیک به روزرسانی کنید که چگونه با منطقه طراحی شده در مقابل مورد نیاز کار می کنید ، به روزرسانی می کنید؟ یا به طور خودکار تمام داده های تغییر یافته را به روز کرده است؟

بسیاری از معماران احساس می کردند بسیار جذاب است. به همین دلیل آنها شروع به استفاده از پایگاه داده های متصل به مدل ها کردند. من می خواهم در اینجا به شما نشان دهم که چگونه آن را به ساده ترین شکل ممکن تنظیم کنید.

چگونه می توان یک اتصال پایگاه داده به مدل خود ایجاد کرد؟

برای شروع طراحی با استفاده از یک پایگاه داده ، باید تنظیمات صحیحی را انجام دهید. قبل از شیرجه رفتن در آنجا.

در اینجا برخی از مفاهیم اصلی ذکر شده است.

ایجاد و حفظ روابط یک به یک

برای دستیابی به موفقیت از استفاده از فرآیند طراحی مبتنی بر داده ، ایجاد و حفظ روابط یک به یک برای همه اشیا در هر دو پایگاه داده و مدل بسیار مهم است. این در عمل به چه معناست؟

شما هنگام ایجاد یک ویژگی اصلی برای پیوند دادن این دو منبع به یکدیگر ، یک رابطه ایجاد می کنید. این بدان معنی است که یک اتاق در پایگاه داده فقط مربوط به یک اتاق خاص در یک مدل است. این اتصال به شما امکان می دهد پارامترهای دیگری را بین مدل و پایگاه داده تغییر و مبادله کنید. یا می توانید اطلاعات هر دو منبع را در یک گزارش یا برنامه ترکیب کنید.

حفظ این اتصال در کل چرخه حیات پروژه کار سخت تری است. در تئوری ، یک شی صفتی دریافت می کند که همیشه ثابت و منحصر به فرد است. اما اشیا and و اتاق ها در حال تغییر نام ، کپی ، حذف و غیره هستند. بدون حفظ کنترل ، ممکن است در نهایت به موارد زیر برسید:

  • اشیا being به هم متصل می شوند ،
  • اشیا جدید یا در یک پایگاه داده یا در یک مدل بدون یک شی corresponding مربوطه در منبع دیگر ایجاد شده اند ،
  • یک شی در هر دو مدل و پایگاه داده وجود دارد اما با یک ویژگی اصلی متفاوت است.

در همه موارد امکان همگام سازی را از دست می دهید.

Revit Properties Room و پایگاه داده dRofus Properties Room – رابطه یک به یک بر اساس همان مقدار پارامتر Key Attribute.

 

ویژگی اصلی

بنابراین چه چیزی می تواند به عنوان یک ویژگی اصلی برای مقایسه پایگاه داده و مدل استفاده شود؟

به نظر من ، بهتر است یک پارامتر اضافی ایجاد شود که به عنوان مثال Room ID نامیده می شود. از آنجا که تنها وظیفه این پارامتر پیوند دادن اشیا بین یک مدل و یک پایگاه داده است ، احتمال ثابت و منحصر به فرد بودن آن در کل پروژه وجود دارد. (به همین دلیل است که من ترجیح نمی دهم به پارامترهای موجود مانند شماره اتاق اتکا داشته باشم ، زیرا آنها اغلب تغییر می کنند.

جدول اتاق Revit و جدول برنامه Excel. هر دو حاوی ویژگی اصلی – شناسه اتاق هستند.

 

نقشه برداری داده ها نحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیه

وظیفه اصلی شما در اینجا انتخاب مجموعه ای از پارامترها است که می خواهید بین مدل و پایگاه داده مبادله کنید. سپس یک جدول نگاشت تنظیم می کنید که برای انتقال پارامترها هنگام همگام سازی داده ها کار می کند. چنین جدولی را می توان در داخل یک نرم افزار ، در Dynamo / Grasshopper یا هر افزونه واردات Excel دیگر تنظیم کرد.نحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیه

با تنظیم جریان داده ، پارامترهایی را انتخاب می کنید که قرار است هم در پایگاه داده و هم در مدل وجود داشته باشد. چه نوع داده ای باید باشد؟ برای مثال:

  • اطلاعاتی که از یک مدل سه بعدی حاصل می شود: منطقه طراحی شده ، ارتفاع ، حجم ، سطح
  • نام اتاق ها ، اعداد ، انواع اشیا
  • شناسه ها ، IFC GUIDs

اسکرین شات نقشه برداری داده ها در برنامه dRofus و همچنین نمونه ای از اسکریپت دینامو را ارائه می دهد.

نقشه برداری “استاد داده”

اکنون شما می خواهید انتخاب کنید که آیا مدل یا پایگاه داده باید داده های داده شده را در خود نگه دارد.

به طور کلی ، شما باید این قانون را دنبال کنید: داده های گرافیکی توسط مدل هدایت می شوند ، داده های غیر گرافیکی توسط پایگاه داده هدایت می شوند.

اینها انواع مختلفی از پارامترهای مبتنی بر داده هستند (یعنی لزوماً در مدل نیازی به آنها نداریم):

  • الزامات عملکردی ،
  • پارامترها و وضعیت اشیا (مناطق کنترل ، پروژه نزدیک و غیره) ،
  • پارامترهای لیست داده ها و تجهیزات داده ها در اتاق ،
  • داده ها و نیازهای شی (به عنوان مثال سخت افزار درب).

در اینجا چند پارامتر وجود دارد که براساس مدل طراحی شده اند (از مدل آمده و می توانند در پایگاه داده قرار گیرند):

  • پارامترهای گرافیکی: مناطق ، محیط ها ، ارتفاع ، حجم ، مکان ،
  • اشیا، ، شکل ، مکان ، مقدار و وابستگی آنها
  • انواع سیستم (تهویه ، برق و غیره).

اتصال پایگاه داده به یک مدل – ویترین

اکنون که مهمترین قوانین نحوه اعمال یک پایگاه داده را در گردش کار مدل سازی خود آموختید ، بگذارید نشان دهم که چگونه می توان این را به عنوان یک مثال واقعی در نرم افزار تنظیم کرد.

با استفاده از راه حل پایگاه داده

من با اتصال به پایگاه داده موجود dRofus شروع می کنم. اتاق های من در آنجا لیست شده و مشخص شده اند. شروع به ترسیم فضاها در ArchiCAD یا قرار دادن اتاق در Revit می کنم. ضمن انجام این کار ، به لطف افزونه مستقیم می توانم آنها را به پایگاه داده متصل کنم. تبادل اطلاعات دو طرفه پس از کلیک بر روی دکمه همگام سازی اتفاق می افتد. سپس می توانم گزارشات مربوط به مناطق طراحی شده در مقابل مورد نیاز را بررسی کرده و مناطق خاص را مرتب کرده و دوباره ترسیم کنم.

Revit

GIF نشان دهنده اتصال یک پایگاه داده Program Table به یک مدل Revit.

ArchiCAD

و این gif ارائه دهنده اتصال یک پایگاه داده Program Table به یک مدل ArchiCAD است.

استفاده از اکسل و برنامه نویسی بصری نحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیهنحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیه

دینامو و Revit

ابتدا باید جدول برنامه ما را که از مالک ساختمان دریافت کرده اید تمیز و سفارش دهید.

منظور من از این کار این است که هر اتاق را به ترتیب ردیف کنید و ستونهایی را با مشخصات دقیق پر کنید..

در مرحله دوم ، همه موارد موجود در Office 365 را با سابقه نسخه تنظیم کنید و ارتباط بین سهامداران ذینفع را به اشتراک بگذارید و هرگز ، هرگز پرونده ای را به اشتراک نگذارید. هیچ چیزی بیش از چندین نسخه از یک پرونده همکاری را از بین نمی برد. با تشکر از تاریخچه نسخه ، می توانید هم تغییرات را ردیابی کنید و هم اینکه چه کسی آنها را ایجاد کرده است.

سپس مجبورید اتاق ها را به Revit به عنوان اتاق های بی جا وارد کنید. برای انجام این کار من از یک اسکریپت Dynamo استفاده می کنم تا Revit را با داده های جدول برنامه پر کنم (RoomID ، نام بخش ، شماره بخش ، نام و شماره اتاق ، منطقه برنامه ریزی شده و غیره). سپس می توانید اتاق ها را با انتخاب از لیست اتاق های جاگذاری نشده قرار دهید. با افزودن یک پارامتر Programmed Area به برچسب اتاق می توانید منطقه طراحی شده را با شرایط مورد نیاز مقایسه کنید.

با یک اسکریپت Dynamo دیگر ، می توانید داده ها را به اکسل صادر کنید.

Gif نشان دادن اتصال یک پایگاه داده Program Table از Excel از طریق Dynamo به یک مدل Revit.

خلاصه: چگونه می توان اتصال پایگاه داده را به مدل برقرار کرد؟نحوه صرفه جویی وقت در مرحله طراحی اولیه

در این مطلب ، من مزایای استفاده از اتصال پایگاه داده به یک مدل را به شما نشان دادم. به لطف این گردش کار ، هم داده های با کیفیتی را فراهم می کند و هم تبادل آن را خودکار می کند. که مستقیماً به طراحی پیشرفته و کنترل بهتر کار منجر می شود.
امیدوارم که این مقاله بتواند شکافی در دیوار ایجاد کند و به شما در بهبود روند کار سنتی کمک کند 😊

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: تمامی حقوق مادی و معنوی این محتوا متعلق به مجموعه آرک و مرکز آموزش رویای آکادمی مهرازی می باشد. در صورت تمایل به اشتراک گذاشتن این محتوا لطفا فقط لینک صفحه را به اشتراک بگذارید.