بستن

مقايسه CAD و BIM ـ 10 مقایسه

مخفف BIM ، مشتق شده از کلمات Building Information Modeling ، ایده ای است که توجه همه شرکت کنندگان در روند ساخت را در یک مکان متمرکز می کند. فناوری BIM از مشاهده و پردازش اطلاعات پشتیبانی می کند. افراد درگیر در پروژه می توانند پروژه را از دیدگاه های مختلف نظارت و تجزیه و تحلیل کنند در حالی که دیدگاه گسترده تر و دقیق تری دارند. مدل چند رشته ای BIM قلب پروژه را نشان می دهد. تفسیر و درک کافی از پروژه و همچنین همکاری همه طرفین (سرمایه گذار ، طراح ، پیمانکار) در هر مرحله از سرمایه گذاری ، به افزایش کیفیت اسناد و کاهش ریسک مرتبط با بیش از زمان سرمایه گذاری فرض شده کمک می کند.

در مقاله زیر ، من مشاهدات خود را در مورد تفاوت کار در پروژه های اجرا شده تحت روش سنتی (بر اساس اسناد فنی) و همچنین آنچه بر اساس مدل BIM اجرا می کنم ، شرح خواهم داد. نوشتن مختصر CAD در مقابل BIM. مشاهدات بر اساس تجربه به دست آمده از کار با پروژه های زیرساختی در نروژ طی سال های 2014-2019 است.

فهرست مطالب

  • روش طراحی
  • داده های پروژه / ساختار فایل
  • داده های ورودی / وضعیت موجود
  • برخورد در پروژه
  • شی consistent سازگار با پروژه است
  • امور اداری
  • سبک چاپ
  • ارتباطات در پروژه
  • مشاوره چند شعبه / تصمیم گیری در مورد پروژه
  • تغییرات در پروژه
  1. روش طراحی

روش طراحی سنتی

بسیاری از دفاتر طراحی هنوز مستندات فنی مبتنی بر CAD را ارائه می دهند (به عنوان مثال AutoCad ، Macrostation). طراحی CAD چیزی بیش از ترسیم یک پروژه به شکل دیجیتالی نیست. تحولاتی مانند طرح نقشه ، مقطع طولی و مقطع در نقشه های جداگانه ایجاد می شود. عدم همبستگی بین نقاشی ها کاری دشوار است. در چنین دیدگاهی ، هر یک از عناصر طراحی ثابت است: اگر قصد ایجاد تغییر در طرح را داشته باشیم ، نیاز به مداخله دستی در هر طرح به طور جداگانه دارد ، که باعث طولانی شدن زمان آماده سازی اسناد و افزایش خطر عدم صحت می شود. علاوه بر این ، مقدار زباله (کاغذ) قابل توجه است.

 

طراحی بر اساس مدل BIM

ایجاد پروژه هایی که توسط ابزار BIM پشتیبانی می شوند مزایای بسیاری به همراه دارد. به عنوان مثال ، با مدل سازی یک راهرو جاده به صورت سه بعدی ، بسیاری از اشیا smart هوشمند مرتبط و وابسته به هندسه را توسعه می دهیم. به عنوان مثال ، با بهینه سازی هندسه نیمرخ طولی ، متوجه می شویم که چگونه تحولات بر سایر عناصر مرتبط تأثیر می گذارند. علاوه بر این ، نرم افزار BIM از شما در اتوماسیون بسیاری از کارهای طراحی تکراری پشتیبانی می کند. این به دلیل زبان برنامه نویسی پارامتریک و ماهیت هوشمند اشیا است. ابزارهای برنامه نویسی پارامتری (Dynamo ، Grasshopper) ، همراه با برنامه های طراحی 3D Civil ، حتی بیشتر از هر زمان دیگری امکانات را ارائه می دهند. به لطف پارامتر سازی ، می توانیم با کاهش زمان طراحی تعداد انواع محلول را افزایش دهیم. بنابراین ، می توانیم بهینه ترین راه حل را انتخاب کنیم. در حال حاضر ، بیشترین استفاده از طرح پارامتریک در پروژه های پل ، به عنوان مثال Tekla + Grasshoper.

  1. ساختار پروژه / پرونده

فایل ها

روش طراحی سنتی

داده ها و اطلاعات به صورت نقاشی ، اسکن ، عکس ، گزارش ، نامه و نسخه کاغذی نقاشی ارائه می شود. داده های پروژه بر روی دیسک محلی ذخیره می شود. اغلب ، هیچ ساختار پوشه ثابت ، نام پرونده ، لایه نقاشی یا شماره گذاری نقاشی وجود ندارد. امکان کار با داده های منسوخ شده و اتلاف وقت در جستجوی آخرین نسخه نقاشی وجود دارد.

 

طراحی بر اساس مدل BIM

داده های BIM فرمت ها و منشأ مختلفی دارند. از جمله موارد دیگر ، داده ها در سرور ابری ذخیره می شوند. نامگذاری مناسب ، ساختار فایل (WBS Work Breakdown Structure) یا ساختار پوشه امکانات جدیدی را برای به روزرسانی داده ها فراهم می کند. به عنوان مثال ، یک فایل IFC شامل یک مدل جاده (به عنوان مثال 01_r1_300.ifc) ذخیره شده در یک پوشه با نام مناسب می تواند به راحتی با استفاده از یک اسکریپت که در پس زمینه تمام عملیات را برای ما انجام می دهد ، از یک پوشه قرار گیرد و به روز شود.

 

در پروژه ای که من در حال حاضر روی آن کار می کنم ، ما از فناوری ՀՀԿ (اتوماتیک فرآیند رباتیک) استفاده می کنیم. به شما امکان می دهد هنگام صادرات داده و به روزرسانی مدل 40 ساعت در هفته صرفه جویی کنید. IFC بدون هیچ گونه مداخله طراح مستقیماً از طریق نرم افزار صادر می شود و سپس در مدل اصلی چند رشته ای (Navisworks) به روز می شود.

 

دقیقاً نامگذاری مناسب و ساختار فایل است که حتی بدون دسترسی به API (رابط برنامه نویسی برنامه) امکان به روزرسانی داده ها و جریان روان داده ها را فراهم می کند.

 

  1. اطلاعات ورودي / وضعيت موجود

روش طراحی سنتی

داده های ورودی بیشتر شامل نقشه های برداری دو بعدی (اسکن نقشه های کاغذی معمول است) که وضعیت جاده موجود ، ثبت زمین ، شبکه های زیرساختی زیرزمینی و نقشه برداری زمین را در نقاط مشخصه مسیر ارائه می دهند.

 

عدم صحت داده ها منجر به انحراف زیادی و افزایش هزینه پروژه می شود. این به دلیل زمانبر بودن اصلاحات در پروژه یا حتی کارهای تعمیراتی در محل ساخت است.

طراحی بر اساس مدل BIM

داده های ورودی برای همکاری چند رشته ای اساسی است. داده های خام وضعیت موجود را به صورت نقاط ، خطوط ، ابرهای نقطه ای یا نواحی سطحی نشان می دهد. محصولی که معمولاً برای محاسبه مدل های انضباطی استفاده می شود ، مدل زمین DTM است (مدل زمین دیجیتال). صحت داده ها به نوع پروژه بستگی دارد. هرچه شی complex پیچیده تر باشد ، داده ها از دقت بیشتری برخوردار هستند. داده ها نشان دهنده وضعیت موجود است ، اما همچنین شامل یک مدل از لایه های زیرزمینی است. مدل BIM همچنین از داده های GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) و داده های ژئوتکنیک تشکیل شده است. در نروژ ایجاد مدل های DTM از لایه های زیرزمینی بر اساس حفاری ژئوتکنیک معمول است. علاوه بر این ، این پروژه دارای CRS خاص (سیستم مرجع مختصات) است.

4- برخوردها در پروژه

روش طراحی سنتی

مستنداتی که براساس نقشه های فنی تهیه شده اند ، خطر برخورد چند رشته ای را به همراه دارد. دلیل این امر دقت پایین داده ها و قابلیت های محدود ابزار بررسی تصادم است. به زبان ساده ، برخورد در یک نقاشی مسطح 2D بررسی می شود.

طراحی بر اساس مدل BIM

وضعیت موجود و تازه طراحی شده به صورت سه بعدی طراحی شده است. مدل های سه بعدی رشته فردی و مدل زمین در یک مدل چند رشته ای ترکیب می شوند. این مدل در نرم افزاری موجود است که امکان ذخیره و نمایش اشیا را به صورت گرافیکی و غیر گرافیکی فراهم می کند (به عنوان مثال Quadri). در فاز اولیه پروژه ، مدل مورد ارزیابی بین شاخه ای قرار می گیرد. همراه با توسعه مرحله پروژه ، کنترل درگیری در ابزار مناسب (به عنوان مثال Navisworks) انجام می شود. توانایی ثبت خودکار درگیری ها در مرحله طراحی باعث صرفه جویی در هزینه ، زمان و کاهش کار تعمیرات در مرحله نهایی پروژه می شود.

  1. سازگاری هدف با پروژه

روش طراحی سنتی

مساحت زیاد و پیچیدگی پروژه به این معنی است که بسیاری از اشیا ممکن است ساده شوند. این ساختمان 100٪ نسخه کاغذی شی را منعکس نمی کند. اسکناس مقادیر و برآورد هزینه با تکیه بر اسناد رسم از کیفیت مشکوکی برخوردار است. آنها غالباً بصری بوده و از انحراف قابل توجهی که فقط در مرحله ساخت تشخیص داده شده است ، ناشی می شوند. مقادیر دست کم گرفته شده از مواد ممکن است در محل ساخت و ساز ظاهر شود. اختلافات عمده مانع کنترل صحیح هزینه های سرمایه گذاری توسط شخص سفارش دهنده و مدیر ساختمان می شود.

طراحی بر اساس مدل BIM

دوقلوی دیجیتال نمایانگر ساختمان در دست ساخت است. مدل نظم و انضباط بر اساس مدل دقیق زمین (DTM) تولید می شود.

 

مدل زمین وضعیت موجود را در نظر می گیرد ، بلکه مدل لایه های زیرزمینی را نیز در نظر می گیرد. مدل های صنعت سه بعدی امکان تخمین دقیق کارهای زمین و مواد را فراهم می کند. ابزارهای مدرن می توانند گزارش تولید کرده و تعداد عناصر موجود ، توده های زمین و همچنین مواد را تنظیم کنند.

 

اطلاعات کلیدی شی گرافیکی حجم است که به دلیل تنوع زیاد ساده شده و در روش سنتی اعمال نمی شود.

 

همچنین ، داده های دیجیتالی مستقیماً به محل ساخت و ساز ارسال می شوند و ماشین آلات با سیستم های پردازش اطلاعات مناسب “در امتداد مسیر” ساخته می شوند یک خاکریز (به عنوان مثال یک گریدر یک خاکریز جاده را تشکیل می دهد).

 

  1. امور اداری

روش طراحی سنتی

طراح بر اساس زمان اجرای آن ، بر قسمت فنی پروژه تأثیر می گذارد. سایر اجزای مستندات پروژه ، مانند موارد اداری ، توافق نامه ها ، مجوزها ، بسته به عملکرد مقامات و صلاحیت ذینفعان بستگی دارد. زمان لازم برای اخذ مجوزها و مدارک با منطقه ای که طراح در آن خدمات ارائه می دهد متفاوت است.

 

افراد ذی صلاح در پروژه ضروری هستند.

طراحی بر اساس مدل BIM

ایده پشت BIM مشارکت دادن افراد مسئول در امور اداری در پروژه از همان ابتدای سرمایه گذاری است.

 

این امر به ویژه در نروژ ، جایی که مدیریت دولتی عضوی فعال در کل سرمایه گذاری است ، به خوبی انجام می شود.

 

دولت در قالب سازمان نای وایر از فرآیندهای پروژه بینشی دارد ، که به آن امکان می دهد سریعتر و کارآمدتر تصمیم بگیرد ، بنابراین زمان اجرای پروژه را کوتاه می کند. متخصصان صنعت شاغل در دولت که BIM را رمز موفقیت می دانند.

  1. سبک چاپ

روش طراحی سنتی

غالباً ، زمان لازم برای تهیه ورق های نقاشی بیش از زمانی است که برای یافتن راه حل مناسب برای طراحی لازم است. عناصری مانند ضخامت خط ، رنگ ، توضیحات ، نام لایه ها ، قلم ها ، مقیاس ها و جداول بر اساس تنظیمات شما تعیین می شوند. نادیده گرفتن استانداردها آسان است. علاوه بر این ، هر شرکت سبک چاپ خود را دارد. عدم وجود رهنمودهای ثابت در مورد نحوه اسناد کاغذی تفسیر آن را برای مرجع پیمانکاری و مدیر ساختمان دشوار می کند.

طراحی بر اساس مدل BIM

مدیریت سبک های چاپ مزیت بزرگی در استفاده از نرم افزار BIM به وجود می آورد. این نرم افزار شامل الگوهای آماده است که می تواند متناسب با نیاز شما تنظیم شود. ما ممکن است رنگ و بافت اشیا 3D سه بعدی را تغییر دهیم ، اما همچنین شکل خطوط یا نقاط را تغییر دهیم. اطلاعات گرافیکی مربوط به جسم است ، بنابراین در سطح مقطع این جسم ، بافت (قطعه مقطع) را نیز مشاهده خواهیم کرد. نیازی به بیرون کشیدن سطح در نمای 2 بعدی نیست و باعث صرفه جویی در وقت ما می شود.

 

این روند نشان می دهد که اسناد نقاشی به زودی از گردش خارج می شود. در صورت لزوم ، با چند کلیک می توانیم کل اسناد طراحی را در مقیاس مناسب تولید کرده و از رایانه لوحی مشاهده کنیم. (Novapoint)

 

  1. ارتباطات در پروژه

روش طراحی سنتی

ارتباطات بین افراد حاضر در پروژه در بیشتر موارد از طریق ایمیل انجام می شود. تعداد زیادی پیام غیر استاندارد. تماس جدا و ناهمزمان است. به دلیل عدم وجود اشتباهات مناسب جریان اطلاعات ، در پروژه ظاهر می شود که خطر اصلاحات بعدی را افزایش می دهد

طراحی بر اساس مدل BIM

در نتیجه کار بر روی یک مدل چند رشته ای واحد ، همه افراد در یک پروژه می توانند با استفاده از ابزاری مناسب که برای چنین هدفی ایجاد شده است ، در آن ارتباط برقرار کنند.

 

برای اهداف ارتباطی سازگار با openBIM ، لازم است فرمت BCF (قالب همکاری BIM) مورد توجه قرار گیرد. BCF شامل پیامی به شکل عکس (Viewpoint) و اطلاعات متنی است ، به عنوان مثال. یک نظر. پیام ها به لطف برچسب گذاری مناسب (مثلاً # جاده ، # الکترو # درگیری) قابل تحلیل هستند. پیام های صحیح توصیف شده ممکن است به سرعت پیدا شده و با کمک یک جدول زمانی به آخرین مرحله در پروژه بازگردند.

 

روش AGILE ، شناخته شده از دنیای IT (توسعه نرم افزار) ، مدیریت پیام های پروژه را بهبود می بخشد. به عنوان مثال ، می توان با یک پیام به عنوان یک موضوع برخورد کرد. هر رشته از هر شخص مقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMبه یک سیستم مشترک جمع می شود ، جایی که هر کسی همه رشته های به وجود آمده و بالاتر از همه مواردی را که مسئولیت آن را دارند می بیند. موضوع (به عنوان مثال “حرکت خندق”) را می توان به شخصی که مسئول مدل جاده است اختصاص داد و سپس در صفحه Kanban بین زبانه های TO DO-IN Progress-QA-DONE جابجا شد.مقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIM

 

  1. مشاوره / تصمیمات چند شعبه در پروژه

روش طراحی سنتی

مشاوره های صنعت بر اساس نقشه های کاغذی حاوی تغییرات ، نظرات و … انجام می شود. یک نقشه فنی امکان تشخیص خطرات و خطرات احتمالی را در مرحله طراحی محدود می کند. کمبود ابزار و مواد تهیه شده درست باعث طولانی شدن زمان تصمیم گیری می شود.

طراحی بر اساس مدل BIM

کار بر روی یک مدل چند رشته ای واحد و درک روابط متقابل بین صنایع پایه و اساس تصمیم گیری در یک پروژه است. جلسات چند رشته ای در قالب جلسات ICE (مهندسی همزمان همزمان) برگزار می شود. در طول جلسات ، از فناوری مدرن برای نمایش مدل BIM در یک اتاق روی صفحه های بزرگ تعاملی استفاده شده است. جلسات 100٪ حضور تصمیم گیرندگان در پروژه را در یک مکان و زمان فراهم می کند. جلسات به طور منظم برگزار می شود ، به عنوان مثال هر 2 هفته با یک برنامه برنامه ریزی شده به دقیقه. در اینجا تسهیل کننده BIM ، که جلسه را رهبری می کند و بر دوره آن نظارت می کند ، نقش مهمی ایفا می کند. در طول جلسه ICE ، تصمیمات اصلی برای پروژه گرفته می شود.

  1. اصلاحات در پروژه

روش طراحی سنتی

معرفی اصلاحات در پروژه زمان اضافی ایجاد می کند. هرچه مرحله پروژه پیشرفته تر باشد ، هزینه اصلاح بیشتر خواهد بود. روشی که در جلسات چند رشته ای اعمال می شود شامل لابی برای راه حل های پروژه است. طراحان باتجربه ، با چنین روشی ، از تغییرات طاقت فرسا در پروژه جلوگیری می کنند. متأسفانه ، چنین ترفندهایی اغلب منجر به کیفیت مشکوک اسناد می شود ، زیرا نوع طراحی شده به درستی تحلیل نمی شود.

طراحی بر اساس مدل BIM BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIM

بلوغ مدل صنعت از نظر کل پروژه به طور منظم بر اساس MMI (نروژی: Modell Modenhets Index) تحلیل می شود. شاخص MMI ، از جمله ، از نظارت بر پیشرفت پروژه ها / کارهای مهندسی پشتیبانی می کند و همچنین یکی از اعداد 100-200-300-350-500 را نشان می دهد. MMI ترکیبی از LOD (سطح توسعه / جزئیات) و LOI (سطح اطلاعات) است. این همچنین شامل اطلاعاتی مانند سطح خطر (به عنوان مثال حجم صحیح لایه ساخت و ساز) و منطقه کاربرد اطلاعات (به عنوان مثال ذخیره اطلاعات ، تجسم).

 

MMI اجازه می دهد تا برای بهبود برنامه ریزی زایمان و همچنین کاهش خطرات از طریق تجزیه و تحلیل دقیق از برنامه.

 

مقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIMمقايسه CAD و BIM

خلاصه

روش های سنتی به این معنی است که طراح زمان قابل توجهی را صرف ایجاد مستندات کاغذی می کند. یک سیستم مدیریت اطلاعات مشترک وجود ندارد. روش و روش ایجاد اسناد فنی بر کیفیت تأثیر می گذارد و ارزیابی خدمات طراحی را تعیین می کند. زمان اجرای پروژه به منطقه خدمات ارائه شده توسط طراح بستگی دارد. در اینجا یک مدرسه طراحی قدیمی غالب است و طراحان از یک روش سنتی تحصیلات دانشگاهی بهره مند می شوند ، که لزوماً با فرصت های فعلی بازار مطابقت ندارد.

 

از لیست بالا مشخص است که استفاده از فناوری BIM در طراحی جاده مزایای قابل توجهی را برای طراحان ، احزاب سفارش دهنده و سایر نهادهای درگیر در روند ساخت فراهم می کند. کار با BIM شامل اجرای آخرین فن آوری ها است که به طور قابل توجهی عامل انسانی را به عنوان منبع خطا و هزینه های غیرضروری به حداقل می رساند. با این حال ، این کار در مورد جابجایی مردم از بازار کار نیست – ابزارهای مدرنی که در حال حاضر توسط این فناوری ارائه می شوند فقط برای بهبود کار روزمره ما هستند. به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از کارهای روزمره ما ، به افزایش اثربخشی ما کمک می کند.

 

روشهای طراحی به عنوان اولین کاندیدای تغییر در زمینه کار با BIM در نظر گرفته می شوند. ساختار اطلاعات و تقسیم پروژه از نظر اتوماسیون فرآیندهای رخ داده در پروژه بسیار مهم است. فناوری BIM برای مکان های مختلف مناسب است اما لازم نیست 100٪ اجرا شود. BIM 90٪ فرآیندها و 10٪ ابزارها را شامل می شود. ارزش دارد که بر پیشرفتهای شرکت خود تمرکز کرده و اصطلاح BIM را به عنوان ایده اصلی تغییر سیگنال استفاده کنید. همچنین شایان ذکر است که فاصله بین جهان IT و صنعت ساخت و ساز کاهش می یابد. ما آن را دیجیتالی شدن صنعت ساخت و ساز می نامیم ، جایی که BIM یکی از عوامل اصلی است.

 

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: تمامی حقوق مادی و معنوی این محتوا متعلق به مجموعه آرک و مرکز آموزش رویای آکادمی مهرازی می باشد. در صورت تمایل به اشتراک گذاشتن این محتوا لطفا فقط لینک صفحه را به اشتراک بگذارید.